ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 第13号(2019)

学生の主体的な看護技術の修得を目指した授業の効果と課題 -プレテストと技術評価表を導入して-

https://doi.org/10.18933/00000356
https://doi.org/10.18933/00000356
d2f5e5f4-a21a-4d7d-8efd-af1fe5c597df
名前 / ファイル ライセンス アクション
学生の主体的な看護技術の習得を目指した授業の効果と課題 -プレテストと技術評価表を導入して-.pdf 学生の主体的な看護技術の習得を目指した授業の効果と課題 -プレテストと技術評価表を導入して- (1.5 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2019-05-28
タイトル
タイトル 学生の主体的な看護技術の修得を目指した授業の効果と課題 -プレテストと技術評価表を導入して-
言語 ja
タイトル
タイトル Benefits and problems of courses for independent learning of nursing techniques - With an introduction of both the pre-test and technology assessment sheet –
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 予習
キーワード
主題Scheme Other
主題 看護学生
キーワード
主題Scheme Other
主題 診療に伴う援助技術
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Preparation
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 nursing student
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 technical assistance required for treatment
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.18933/00000356
ID登録タイプ JaLC
その他(別言語等)のタイトル
その他のタイトル Benefits and problems of courses for independent learning of nursing techniques - With an introduction of both the pre-test and technology assessment sheet –
言語 en
著者 山内, 麻江

× 山内, 麻江

ja 山内, 麻江

ja-Kana ヤマウチ, アサエ

en Yamauchi, Asae

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究の目的は, 学生の主体的な看護技術の修得を目指し,「看護技術Ⅱ」の授業に導入したプレテスト,及び技術評価表を使用した演習方法の効果や課題を明らかにすることである.2年次生114名の学生を対象に,最終講義時,「プレテストと技術評価表に対する看護技術の修得効果について」の無記名自記式質問紙調査を実施した.その結果,86%の学生がプレテストは技術の修得に役に立ったと回答し,プレテストが予習の動機づけになった,予習した内容の自己評価ができた,知識が身についたと評価した.また,技術評価表を使用した演習方法についても,84.2%の学生が技術の修得に役に立ったと回答し,自己の技術修得上の課題が明確になった,技術の手順や要点が理解できた,技術練習に意欲的に取り組めたと評価した.今後はプレテストの難易度や実施時期の検討,技術評価表の改善を行い,より効果的な教育実践を目指すことが求められる.
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This study aimed to clarify the benefits and problems of both the pre-test, which was introduced in a course, “Nursing Technique II,” and an independent learning method using a technology assessment sheet for nursing techniques. We performed an anonymous self-recorded questionnaire survey with 114 second-year students on the “effects of both the pre-test and technology assessment for learning nursing techniques.” As a result, 86% of the students answered that the pre-test was useful for learning nursing techniques. They were motivated by the pre-test to prepare for the next lesson and they could make a self-assessment about the details of their preparation and learn new things. In addition, 84.2% answered that the learning method with use of the technology assessment sheet was also useful for learning new techniques. Furthermore, their problems in acquiring techniques became clear, and they could understand the procedures and important points of the techniques and enthusiastically obtain the technical training.
In the future, more effective education can be achieved by examining the difficulty level, timing of the pre-test, and improving the technology assessment sheet.
言語 en
書誌情報 了德寺大学研究紀要
en : The Bulletin of Ryotokuji University

号 13, p. 111-123, 発行日 2019
出版者
出版者 了德寺大学
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1881-9796
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12217741
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 16:01:13.305424
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3