ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 第16号(2022)

「特別の教科 道徳」のオルタナティブとして「倫理科」を構想する

https://doi.org/10.18933/00000450
https://doi.org/10.18933/00000450
23120b93-e624-4198-b2f4-3c05bf711411
名前 / ファイル ライセンス アクション
「特別の教科 道徳」のオルタナティブとして「倫理科」を構想する.pdf 「特別の教科 道徳」のオルタナティブとして「倫理科」を構想する (2.7 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2022-04-15
タイトル
タイトル 「特別の教科 道徳」のオルタナティブとして「倫理科」を構想する
言語 ja
タイトル
タイトル Conceptionalizing of “ethics” as alternatives to “moral education as special subject”
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 「特別の教科 道徳」
キーワード
主題Scheme Other
主題 道徳
キーワード
主題Scheme Other
主題 倫理
キーワード
主題Scheme Other
主題 価値多元的民主主義社会
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 “moral education as special subject”
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 moral
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 ethics
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 value pluralistic-democratic society
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.18933/00000450
ID登録タイプ JaLC
その他(別言語等)のタイトル
その他のタイトル Conceptionalizing of “ethics” as alternatives to “moral education as special subject”
言語 en
著者 池谷, 壽夫

× 池谷, 壽夫

ja 池谷, 壽夫

ja-Kana イケヤ, ヒサオ

en Ikeya, Hisao

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 1958年以来特設されてきた「道徳の時間」に代えて,2017年の新学習指導要領で新教科「特別の教科 
道徳」が設けられた.本稿の目的は,この「特別の教科 道徳」に代わる「倫理科」を構想することにある.
第一にこの「特別の教科 道徳」が今日の価値多元的な民主主義社会において子どもたちの自主性と多様
な価値観を保障しながら,現在生じている多様な倫理的諸問題に対応することが困難であることを明らか
にする.次いで「特別の教科 道徳」のオルタナティブとしてこの間提起されている諸構想がそうした問
題点と課題を克服することができるかどうかを批判的に検討する.以上の検討をふまえて,最後にドイツ
のベルリン州の「倫理」やノルトライン・ヴェストファーレン州の「実践哲学」の教授プランを日本の「特
別の教科 道徳」と比較しつつ検討することを通して,それに代わる「倫理科」構想の輪郭を提起する.
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Instead of the “moral time” that has been established specially as no subject since 1958, a new subject "moral
education as special subject" (hereinafter called“moral education”)was established in the new course of study
curriculum guidance in 2017. The purpose of this study is to conceptualize “ethics” as alternatives of “moral
education”. Firstly, we clarify that this "moral education" has difficulties to respond to the various ethical issue, while
ensuring children's autonomy and diverse values in today's value pluralistic-democratic society. Then we examine
critically whether the conceptions presented during this time as alternatives to “moral education” can overcome
such difficulties. Finally, by comparing the course of study curriculum of the “ethics” in Berlin and the “practical
philosophy” in Nordrhein-Westfalen in Germany with the "moral education" in Japan, we outline the conception of
the "ethics" instead.
言語 en
書誌情報 了德寺大学研究紀要
en : The Bullentin of Ryotokuji University

号 16, p. 108-124, 発行日 2022
出版者
出版者 了德寺大学
ISSN
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 1881-9796
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12217741
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 15:58:49.491959
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3