ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 第15号(2021)

高齢者看護における学生が考える専門職連携のイメージについて

https://doi.org/10.18933/00000425
https://doi.org/10.18933/00000425
e65b0ed5-a14e-421f-8daf-e023e705486f
名前 / ファイル ライセンス アクション
高齢者看護における学生が考える専門職連携のイメージについて.pdf 高齢者看護における学生が考える専門職連携のイメージについて (2.0 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2021-05-31
タイトル
タイトル 高齢者看護における学生が考える専門職連携のイメージについて
言語 ja
タイトル
タイトル A study on the images of the multidisciplinary collaboration perceived by nursing students in gerontological nursing
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 看護学生
キーワード
主題Scheme Other
主題 専門職連携
キーワード
主題Scheme Other
主題 情報の共有
キーワード
主題Scheme Other
主題 連携教育
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 nursing students
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 multidisciplinary collaboration
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 information sharing
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 education on collaboration
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.18933/00000425
ID登録タイプ JaLC
その他(別言語等)のタイトル
その他のタイトル A study on the images of the multidisciplinary collaboration perceived by nursing students in gerontological nursing
言語 en
著者 入江, 多津子

× 入江, 多津子

ja 入江, 多津子

ja-Kana イリエ, タズコ

en Irie, Tazuko

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 【目的】看護学生が考える連携の概念と吉池らの連携の構成概念とを対比し,学生の看護における専門職連携の考え方の特徴について明らかにすることを目的とした.
【方法】A大学看護学科3年生82名の「専門職連携について」の課題レポートに記載された内容を分析した.分析方法はテキストマイニングソフトKH-coderを用いて関連語検索を行った.
【結果】各構成概念について述べられた学生の割合は①同一目的の一致:41.5%,②複数の主体と役割:96.3%,③役割と責任の相互確認:20.7%,④情報の共有:93.9%,⑤連続的な相互関係過程36.6%であった.特に,「連携」の最も大事な「同一目的の一致」を記載している学生は半数以下であり「同一目的の一致」の重要性についての認識が薄く, 今後意識的に教授していく必要性が示唆された.
【考察・結論】同一の目的の一致,役割と責任の相互確認,連続的な相互関係過程の3つの要素についての認識は薄く,今後の連携教育の中ではよりこの点を強調していく必要がある.一
方,連携の弊害も忘れてはならない.
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Purpose:The purpose of this study was to identify the characteristics of the multidisciplinary nursing practice perceived by the nursing students. The study was carried out by comparing the ideas that the students had with the multidisciplinary collaboration model established by Yoshiike, et al.
 Method:The 82 third-year nursing students at a university were assigned to write about “Multidisciplinary Collaboration.” The written assignments were collected for the analysis; then, the KH-coder, a text mining software, was utilized to search the relevant terms. Result:The analysis revealed the following five elements about the concept of the multidisciplinary collaboration model. The 41.5% of the students agreed with having the same purpose. The 96.3% of them believed the advantages of the multi-disciplinary approach and their professional responsibilities. The 20.7% of the students acknowledged keeping the mutual relationships of the respective roles and responsibilities. The 93.9% of them confirmed the importance of Information sharing. The 36.6% of the students recognized maintaining the continuous interactive relationships. Although having the “Agreement with the same purpose” was the most crucial element in the collaboration, it was notable that less than a half of the students expressed its significance. The result suggested that the value of the importance might be emphasized in the future learning opportunities. Discussions & Conclusion:The students might have difficulties in understanding the concept. It might be essential that the students needed to be taught differently when the concept of the multidisciplinary collaboration was introduced. Especially, the “agreeing with the same purpose”, “keeping the mutual relationships of the respective roles and responsibilities” and “continuing interactive relationships”, these three elements might be required more creativity in teaching. At the same time, it was necessary to recognize that the multidisciplinary collaboration might not be always beneficial to the nursing practice.
言語 en
書誌情報 了德寺大学研究紀要
en : The Bullentin of Ryotokuji University

号 15, p. 233-240, 発行日 2021
出版者
出版者 了德寺大学
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1881-9796
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12217741
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 15:59:24.944746
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3