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アイテム
手術室見学実習を通して学生が捉えた手術室看護師の役割
https://doi.org/10.18933/00000315
https://doi.org/10.18933/00000315faaffeb1-c31c-458e-b488-a9a349ade746
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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手術室見学実習を通して学生が捉えた手術室看護師の役割 (1.1 MB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2018-04-24 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 手術室見学実習を通して学生が捉えた手術室看護師の役割 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Roles of surgical nurses observed during operating room practice | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 手術室看護師の役割 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 周手術期看護学実習 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | role of surgical nurse | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | perioperative nursing practice | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.18933/00000315 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Roles of surgical nurses observed during operating room practice | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
多田, 貴志
× 多田, 貴志× 三ツ井, 圭子× 田中, 初枝× 眞鍋, 知子 |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究は,学生が手術室見学実習を通して学んだ手術室看護師の役割を明らかにすることを目的とした.平成27年度に成人看護学実習Ⅱ(急性期)を履修したA大学学生77名の手術室見学実習のレポートから学生の学びを抽出し,分析した.抽出した内容のうち手術に関わる看護師の役割に関する内容が152記録単位抽出され,記録単位より21のサブカテゴリ,5のカテゴリを抽出した.手術や麻酔に対する患者の不安や緊張,羞恥心への配慮など,手術の一連の流れの中で看護師の行為自体は目に見えていても自分で意味づけなければわからない看護師の役割について学びとっていた.手術中に医療者に身を委ねることを余儀なくされる患者の状況を目の当たりにしたことから,【患者の心情を推しはかる】関わりをし,【患者の安全確保】を担う手術室看護師の役割を捉えていた. | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This study aims to clarify what nursing students can learn about the roles of surgical nurses through direct observation during a visit to an operating room. Reports of visits to the operating room by nursing students who took the Adult Nursing Practical II (Acute Phase) class of “University-A” in the academic year of 2015 were analysed. What the students wrote in their reports and what they learned were analyzed by classifying similarities in contents. This analysis extracted 152 records on the individual roles of nurses in their practice that the students identified. These records can be classified into 5 main categories with 21 subcategories. Students learned about the roles of nurses that must be given meaning personally in order to be understood even if the actions themselves are observable in the regular process of an operation,in such cases as providing care to alleviate or consider patient anxiety,nervousness or shame due to the operation or anesthesia . By personally observing how patients undergoing operation entrust their bodies to medical professionals,students appreciated the roles of surgical nurses in surmising patient feelings/mentality and taking responsibility to ensure patient safety. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
了德寺大学研究紀要 en : The Bulletin of Ryotokuji University 号 12, p. 99-103, 発行日 2018 |
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出版者 | ||||||
出版者 | 了德寺大学 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 1881-9796 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12217741 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |