ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 第18号(2024)

自己管理スキルを活用した中学生のSNS及びインターネット依存予防プログラム実施の評価 − 2年生へのプログラム実施の評価−

https://doi.org/10.18933/0002000110
https://doi.org/10.18933/0002000110
bad3a69b-dcc8-4105-8325-fb50dadcd61c
名前 / ファイル ライセンス アクション
9-自己管理スキルを活用した中学生のSNS及びインターネット依存予防プログラム実施の評価 9-自己管理スキルを活用した中学生のSNS及びインターネット依存予防プログラム実施の評価 ー2年生へのプログラム実施の評価ー.pdf (1.4 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2024-04-08
タイトル
タイトル 自己管理スキルを活用した中学生のSNS及びインターネット依存予防プログラム実施の評価 − 2年生へのプログラム実施の評価−
言語 ja
タイトル
タイトル Implementation of a social networking and internet addiction prevention program for middle school students using self-management skills - evaluation of program implementation for second-year students -
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 インターネット依存
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 自己管理スキル
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 中学生
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Internet dependence
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 self-management skills
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 middle school students
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.18933/0002000110
ID登録タイプ JaLC
その他(別言語等)のタイトル
その他のタイトル Implementation of a social networking and internet addiction prevention program for middle school students using self-management skills - evaluation of program implementation for second-year students -
言語 en
著者 佐久間, 浩美

× 佐久間, 浩美

ja 佐久間, 浩美

ja-Kana サクマ, ヒロミ

en Sakuma, Hiromi

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究の目的は,自己管理スキルを活用した中学生のSNS及びインターネット依存予防プログラムを実
施した成果を検討することである.プログラムは,1年生から3年生まで3年間継続して行う内容であり,
本稿では2年生に行ったプログラム実施の評価を報告する.
 2年次に行った授業の成果として,女子においてはリスク認知の得点が有意に上がっていた.ネット利
用時間においては全体では,平日の動画・情報検索利用時間,SNS利用時間,休日の動画・情報検索利用
時間,ネットゲーム利用時間に有意な差が見られ授業後に利用時間が減少していた.男女別では男子にお
いては休日の動画・情報検索利用時間,ネットゲーム利用時間,女子においては平日の動画・情報検索利
用時間,SNS利用時間,休日の動画・情報検索利用時間に有意な差が見られ授業後に利用時間が減少して
おり,ネット利用の行動変容が見られていた.
 今後は,ネット利用時間の減少が継続され,ネット依存を低減させる自己管理スキルを向上させるプロ
グラムの内容を検討する必要がある.
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this study was to examine the results of a social networking and Internet addiction prevention program
for junior high school students using self-management skills. The program was designed to continue for three
years from the first grade to the third grade, and this paper reports on the evaluation of the program conducted in the
second grade.
As a result of the second-year class, the score of risk perception increased significantly among female students. In
terms of time spent on the Internet, significant differences were found in time spent on video and information search,
time spent on SNS on weekdays, time spent on video and information search on weekends, and time spent on online
games, with a decrease in time spent after the class. By gender, there were significant differences between boys and
girls in time spent searching for videos and information on weekdays and time spent playing online games on weekends,
and between girls and boys in time spent searching for videos and information on weekdays, time spent using
SNS, and time spent searching for videos and information on weekends, indicating a behavioral change in Internet use.
In the future, it is necessary to examine the contents of programs to improve self-management skils to reduce Internet
dependence, as the time spent on the Internet continues to decrease.
言語 en
書誌情報 ja : 了德寺大学研究紀要
en : The Bullentin of Ryotokuji University

号 18, p. 106-121, 発行日 2024
出版者
出版者 了德寺大学
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 1881-9796
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12217741
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-04-08 05:38:15.867826
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3