ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 第15号(2021)

看護を基盤とした養護教諭養成における養護実践力育成の検討 〜いじめ防止教育の実践と評価~

https://doi.org/10.18933/00000416
https://doi.org/10.18933/00000416
e572dec3-cf21-47bb-b256-6eb84617246d
名前 / ファイル ライセンス アクション
看護を基盤とした養護教諭養成における養護実践力育成の検討.pdf 看護を基盤とした養護教諭養成における養護実践力育成の検討 (2.3 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2021-05-31
タイトル
タイトル 看護を基盤とした養護教諭養成における養護実践力育成の検討 〜いじめ防止教育の実践と評価~
言語 ja
タイトル
タイトル Consideration of developing practical competencies in nursing-based on school nurse training course ~Practice and evaluation of bullying prevention education~
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 いじめ防止教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 高校生
キーワード
主題Scheme Other
主題 養護教諭
キーワード
主題Scheme Other
主題 アクティブラーニング
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 bullying prevention education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 high school students
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 school nurses
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 active learning
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.18933/00000416
ID登録タイプ JaLC
その他(別言語等)のタイトル
その他のタイトル Consideration of developing practical competencies in nursing-based on school nurse training course ~Practice and evaluation of bullying prevention education~
言語 en
著者 佐久間, 浩美

× 佐久間, 浩美

ja 佐久間, 浩美

ja-Kana サクマ, ヒロミ

en Sakuma, Hiromi

Search repository
池谷, 壽夫

× 池谷, 壽夫

ja 池谷, 壽夫

ja-Kana イケヤ, ヒサオ

en Ikeya, Hisao

Search repository
江黒, 友美

× 江黒, 友美

ja 江黒, 友美

ja-Kana エグロ, トモヨシ

en Eguro, Tomoyoshi

Search repository
藤原, 昌太

× 藤原, 昌太

ja 藤原, 昌太

ja-Kana フジワラ, ショウタ

en Fujiwara, Shota

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究においては,看護大学における養護教諭養成の実践力の育成について検討するため,教職実践演習で取り組んだ「いじめ防止教育」の成果を,授業を受けた生徒の変化より評価した.授業を受けた生徒は,授業1週間後には,「自己主張性」「セルフエスティーム」を向上させ,「ストレス反応」を低下させていた.さらに,男子は,いじめを容認する態度が改まり,女子は,いじめを止める自己効力感を向上させていた.また,自分の身近にいじめがあった時にどうするのかとの問いに,いじめを止めるとの前向きな回答が増えていた.以上のことより,本研究で行なった「いじめ防止教育」は,高校生のいじめ抑止に効果があったことが示された.これらの結果から,看護大学における養護教諭養成課程の教職実践演習で授業実践を取り入れることは,養護教諭の保健教育に関わる実践力育成に有効である可能性が示唆された.
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Purpose:
 The purpose of this study was to examine how the high school students, whom students of the school nurse training course offered the bullying prevention program in the practical seminar for teaching profession, developed the skills for the “bullying prevention”.
Methods:
The effectiveness of bullying prevention program was evaluated by the changes occurred after the bullying prevention program was offered at one high school.
Results:
The students who took the program improved their "self-assertion" and "self-esteem", and decreased "stress response" after one week of the program. In addition, the male students changed their attitude to tolerate acting on bullying. The female students improved their self-efficacy to intervene bullying. Moreover, asked what to do when bullying was happening close to them, they gave many positive ideas of resolutions to stop bullying.
Discussion and Conclusion:
 It was shown that the educational program for "bullying prevention" conducted in this study was effective to decrease a number of incidents of bullying amongst the high school students. In summary, it was suggested that incorporating the bullying prevention program into the practical seminar for teaching profession might be effective to develop for students of the school nurse training course practical competencies related to health education.
言語 en
書誌情報 了德寺大学研究紀要
en : The Bullentin of Ryotokuji University

号 15, p. 141-152, 発行日 2021
出版者
出版者 了德寺大学
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1881-9796
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12217741
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 15:59:33.132262
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3