ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 第12号(2018)

クリッカーを使用した双方向授業の効果についての検討

https://doi.org/10.18933/00000307
https://doi.org/10.18933/00000307
9ac9e8df-87f4-42d8-8cee-39626a49334c
名前 / ファイル ライセンス アクション
2018_01_9.pdf クリッカーを使用した双方向授業の効果についての検討 (611.1 kB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-04-24
タイトル
タイトル クリッカーを使用した双方向授業の効果についての検討
言語 ja
タイトル
タイトル Study to consider about interactive teaching that use the audience response system
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 聴衆応答システム(クリッカー)
キーワード
主題Scheme Other
主題 双方向授業
キーワード
主題Scheme Other
主題 国家試験対策授業
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 audience response system( Clicker)
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Interactive teaching
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 national exam measures class
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.18933/00000307
ID登録タイプ JaLC
その他(別言語等)のタイトル
その他のタイトル Study to consider about interactive teaching that use the audience response system
言語 en
著者 上岡, 尚代

× 上岡, 尚代

ja 上岡, 尚代

ja-Kana カミオカ, ナオヨ

en kamioka, Naoyo

Search repository
大澤, 裕行

× 大澤, 裕行

ja 大澤, 裕行

ja-Kana オオサワ, ヒロユキ

en Oosawa, Hiroyuki

Search repository
野田, 哲由

× 野田, 哲由

ja 野田, 哲由

ja-Kana ノダ, テツヨシ

en Noda, Tetsuyoshi

Search repository
橋本, 和幸

× 橋本, 和幸

ja 橋本, 和幸

ja-Kana ハシモト, カズユキ

en Hashimoto, Kazuyuki

Search repository
神長, まどか

× 神長, まどか

ja 神長, まどか

ja-Kana カミナガ, マドカ

en Kaminaga, Madoka

Search repository
田辺, 達磨

× 田辺, 達磨

ja 田辺, 達磨

ja-Kana タナベ, タツマ

en Tanabe, Tatsuma

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は,クリッカーと呼ばれる聴衆応答システムを柔道整復師国家試験対策授業に用い,効果検証を実施した.授業終了時に行ったアンケートの結果では,5つの質問項目間の平均値に有意差が見られた(p<.001).下位検定の結果,クリッカーを使用した授業が通常の授業と比較して興味が持てたか.」の質問と「クリッカーを使用した授業が通常の授業と比較して積極的に参加できたか.」の2問に対して有意に高値を示した.教員によるアンケートからは,学生と教員の双方向で一体感が生まれ,楽しんで授業に参加する学生が増えると言う効果がみられた.その反面,回答のペースについていけない学生や,焦って解答する学生が存在した事が問題点としてあげられた.これらの問題を解決する為には,解説の時間を設け,問題数を少なくする必要性があった.更に,クリッカーを用いて授業の双方向性を向上させるためには,正答率の低い問題に対して解説の時間を増やすなどそれぞれのケースに対応する必要性が示唆された.
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This research, we used an audience response system called Clicker for the Judo therapist national exam lesson class and conducted the effectiveness verification. Distributed a dedicated remote control to students in total of 6 classes in different grade levels, and responded to the simulation problem with a remote control button using PowerPoint. According to the results of the questionnaire at the end of class, there were many responses such as the fact that students were interested in tackling lessons and impressions were impressed on classes using clickers. Moreover, there was an effect that a sense of unity was created in both directions between students and faculty members, and that students enjoyed and participate in classes increased. On the other hand, students who can not follow the pace of answers and students who answered impatiently existed as problems. In order to solve these problems, it was necessary to set time for explanation and to reduce the number of problems. In addition, in order to improve the interactivity of the lesson using clickers, it was suggested that there was a need to respond to each case, such as increasing the time to explain the problem with a low correct answer rate.
言語 en
書誌情報 了德寺大学研究紀要
en : The Bulletin of Ryotokuji University

号 12, p. 41-47, 発行日 2018
出版者
出版者 了德寺大学
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1881-9796
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12217741
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 16:02:55.673883
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3