WEKO3
アイテム
脆弱性,ケアと道徳教育
https://doi.org/10.18933/00000284
https://doi.org/10.18933/0000028495bea822-ad64-4766-a494-24abc1a2c2af
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
脆弱性,ケアと道徳教育 (1.2 MB)
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-04-03 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 脆弱性,ケアと道徳教育 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Vulnerability, care and moral education | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 脆弱性 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ケア | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 道徳教育 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | vulnerability | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | care | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | moral education | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.18933/00000284 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Vulnerability, care and moral education | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
池谷, 壽夫
× 池谷, 壽夫 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本論文は,新たに(小学校では2018年度,中学校では2019年度から)スタートする「特別の教科 道徳」で道徳の授業をする際に,どのような人間観や視点をもつ必要があるのかを明らかにする.そのために,まず人間が抱える根源的な「脆弱性(vulnerability)」を原理的に考察し,そこから相互依存関係にある「関係的で脆弱な個人」概念を,新学習指導要領が前提としている人間観と対比するかたちで,導き出す.次に,人間の脆弱性から必然的に生じる「ケア(care)」がもつ道徳的な含意を,ノディングス(Noddings, N.)によりながら明らかにする.最後に,以上の分析を踏まえて,道徳教育を行う上で留意すべきポイントをいくつか提起する. | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This paper purposes to clarify the key viewpoints we must have in teaching the new “special subject morals”, starting in 2018 at elementary schools. Firstly, we consider the “vulnerability” that human beings have in principle, to deduce the concept of “relational and vulnerable individual” from this consideration and also to compare it to the view of humans from the New COURSES OF STUDY . Secondly, we clarify the moral implications of care that arise from human vulnerability necessarily, referencing the work of Noddings. Finally, we suggest several viewpoints that we should pay attention to, when students learn “special subject morals”. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
了德寺大学研究紀要 en : The Bulletin of Ryotokuji University 号 11, p. 117-129, 発行日 2017 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 了德寺大学 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 1881-9796 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12217741 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |