ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 第12号(2018)

点滴中の患者の寝衣交換技術習得における練習方法の検討 ―ビデオフィードバックと教員からの口頭フィードバックとの比較―

https://doi.org/10.18933/00000327
https://doi.org/10.18933/00000327
5e2d1595-763a-4dad-8b03-44c78ecb36dc
名前 / ファイル ライセンス アクション
2018_01_28.pdf 点滴中の患者の寝衣交換技術習得における練習方法の検討 ―ビデオフィードバックと教員からの口頭フィードバックとの比較― (439.2 kB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-04-24
タイトル
タイトル 点滴中の患者の寝衣交換技術習得における練習方法の検討 ―ビデオフィードバックと教員からの口頭フィードバックとの比較―
言語 ja
タイトル
タイトル Skill acquisition training methods of hospital gown changes for patients receiving infusion treatment: Comparison between video feedback and teachers’ oral feedback
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 看護技術
キーワード
主題Scheme Other
主題 ビデオ
キーワード
主題Scheme Other
主題 フィードバック
キーワード
主題Scheme Other
主題 寝衣交換
キーワード
主題Scheme Other
主題 看護学生
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 nursing skill
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 video
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 feedback
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 the change of a hospital gown
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 nursing student
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.18933/00000327
ID登録タイプ JaLC
その他(別言語等)のタイトル
その他のタイトル Skill acquisition training methods of hospital gown changes for patients receiving infusion treatment: Comparison between video feedback and teachers’ oral feedback
言語 en
著者 山内, 麻江

× 山内, 麻江

ja 山内, 麻江

ja-Kana ヤマウチ, アサエ

en Yamauchi, Asae

Search repository
小倉, 久美子

× 小倉, 久美子

ja 小倉, 久美子

ja-Kana オグラ, クミコ

en Ogura, Kumiko

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は,学生が看護技術を習得するにあたって,自身の練習をビデオ映像からフィードバックを得て練習する方法と,教員から口頭でフィードバックを受けて練習する方法とでの技術習得効果の違いを明らかにすることを目的とした.31名の学生を対象に,点滴中の患者の寝衣交換技術の習得状況について,自己評価と無記名自記式アンケート調査を行った.その結果,どちらの練習方法も技術習得に有用であった.ビデオ映像によるフィードバックを活用した練習方法は,自己評価能力の向上や,動機づけを高める効果が確認され,手順やポイントが理解できている技術の反復練習において効果的であることが示唆された.また教員による口頭でのフィードバック効果でも同じく動機づけ機能が確認された.未習得の技術に対しては,ビデオ映像によるフィードバックを活用した練習方法より,教員による口頭でのフィードバックを活用した練習方法の方がより技術の習得効果が高いことが示唆され,今後は双方の利点を活用した技術練習方法を検討していくことが求められた.
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This research aimed to clarify the difference between the method of training in which nursing students get feedback from watching videos of their own practice and the method of training by getting oral feedback from teachers, on students' acquisition of nursing skills. We asked 31 nursing students to assess the extent to which they mastered the skill of changing hospital gowns of patients receiving infusion treatment and to fill out an anonymous, self-administered questionnaire. The results showed that both methods were useful for acquiring this skill. We confirmed that the method of exercise making use of feedback from a video was effective in enhancing their selfassessment ability and motivation. It was also suggested that this method was effective in improving practicing skills of which they had already understood their procedures and key points. We confirmed that oral feedback from teachers was also effective in enhancing students' motivation. The result suggested that oral feedback from teachers was more effective in learning skills that nursing students had not acquired yet than the feedback from a video. We need to continue to examine the method of exercise making use of advantages of both training methods.
言語 en
書誌情報 了德寺大学研究紀要
en : The Bulletin of Ryotokuji University

号 12, p. 205-214, 発行日 2018
出版者
出版者 了德寺大学
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1881-9796
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12217741
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 16:02:01.408285
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3