@article{oai:ryotokuji-u.repo.nii.ac.jp:00000062, author = {上岡, 尚代 and 野田, 哲由 and 浦井, 孝夫}, issue = {3}, journal = {了德寺大学研究紀要, The Bulletin of Ryotokuji University}, month = {}, note = {学生が現在持っているアスレティックトレーナー(AT)に対するイメージについて調査した。AT養成課程履修1年生80例(AT履修1年生)、AT養成課程履修2年生50例(AT履修2年生)及び高等学校運動部員1、2年生48例(高校運動部員)を対象とした。「身体に関する知識」「スポーツ外傷・障害予防に関する知識」「スポーツ外傷・障害予防の技術」「ウォーミングアップや疲労回復等の身体の調整(コンディショニング)技術」「安全に対する配慮・準備に対する態度」の重要性についてかなり高いと認識していた。知識面においては「身体に関する知識」は双方とも重要性を認識した。技術面においては「スポーツ外傷・障害予防の技術」は、AT履修1年生が重要性を認識した。「協力・責任・公正などの社会的態度」や「安全に対する配慮・準備に対する態度」ではAT履修1年生が重要性を認識し、高校運動部員は認識が低く、大きな差異がみられた。, The purpose of this study is to survey and analyze the cognitive images that the freshmen and the sophomores at Ryotokuji University as well as high school athletes have in common or in different ways on what makes a well-qualified athletic trainer. A list of 4 questionnaires covering 1)knowledge, 2)skills, 3) manners and attitudes, and 4)ways of improving was conducted for not only 80 freshmen and 50 sophomores at college but also 48 high school athletes in 2008. The results of 6 diagrams indicate how differently three levels of students show their interests in 4 categorical questionnaires. We might find these differentiations might be remarkable between college students and high school athletes, and not always among college students. Consequently college students can be better minded in terms of their cognitive images of an athletic trainer.}, pages = {75--98}, title = {アスレティックトレーナーのイメージについての検討(第一報)}, year = {2009}, yomi = {カミオカ, ナオヨ and ノダ, テツヨシ and ウライ, タカオ} }