@article{oai:ryotokuji-u.repo.nii.ac.jp:00000537, author = {田辺, 洋子 and Tanabe, Yoko and 森田, 桂子 and Morita, Keiko and 渡部, 幸子 and Watanabe, Sachiko and 天野, 勢子 and Amano, Seiko and 山内, 麻江 and Yamauchi, Asae and 中山, 牧子 and Nakayama, Makiko and 大澤, 豊子 and Oosawa, Toyoko and 佐藤, みつ子 and Sato, Mitsuko}, issue = {17}, journal = {了德寺大学研究紀要, The Bullentin of Ryotokuji University}, month = {}, note = {看護師国家試験は,看護師を目指す学生にとって資格取得のための必須要件である.そのた め,看護師に必要な専門的な知識や技術,臨地実習等,4年間にわたり過密なカリキュラムをクリアし,4年生には,国家試験に向けて受験準備を計画的に進めなければならない. 学習意欲が乏しい学生に対し,合格率を上げるために,教員が一丸となってどのような取り組みをすることが最善なのか,これまで実施してきた国家試験対策を振り返り,更に充実したものにしていく必要がある. 学生を対象に,国家試験対策の取り組みのひとつとして,グループ学習を取り入れ,学習意欲の向上につながったかを明らかにした.4年生の早期にガイダンスを実施し,国家試験対策の目的・グループ学習の目的については,概ね理解することができていた.グループで話し合いをしながら学習を進めた学生が約7割おり,グループ学習により意欲の向上がみられ,約6割の学生が役にたったと述べており,今後の看護師国家試験対策の学習の動機づけのきっかけづくりになった., The National Nursing Examination is an essential requirement for students who want to become nurses. Therefore, the specialized knowledge and skills required for nurses, clinical training, etc. must be cleared for four years, and the fourth-year students must systematically prepare for the national examination. In order to increase the pass rate of students who have little motivation to learn, it is necessary to look back on the national examination preparation that has been implemented so far and further enhance what kind of efforts teachers should take together to increase the pass rate. For students, group learning was introduced as one of the efforts to prepare for the national examination. Guidance was provided early in the fourth grade, and the purpose of preparing for the national examination and the purpose of group study were generally understood. About 70% of the students studied while discussing in groups, and about 60% of the students said that group learning improved their motivation, and that it was useful for them to study for the national nursing examination in the future.}, pages = {41--51}, title = {看護大学生の国家試験に対する学習意欲の向上に向けたA大学の取り組み ―グループ学習を取り入れて―}, year = {2023}, yomi = {タナベ, ヨウコ and モリタ, ケイコ and ワタナベ, サチコ and アマノ, セイコ and ヤマウチ, アサエ and ナカヤマ, マキコ and オオサワ, トヨコ and サトウ, ミツコ} }