@article{oai:ryotokuji-u.repo.nii.ac.jp:00000519, author = {山下, 知子 and Yamashita, Tomoko and 菊池, 真弓 and Kikuchi, Mayumi and 根本, 友子 and Nemoto, Tomoko}, issue = {16}, journal = {了德寺大学研究紀要, The Bullentin of Ryotokuji University}, month = {}, note = {コロナ禍における制限された実習時間の中で,学生は「ユマニチュードについて,何を,どのように学 んでいるか」について明らかにするために,高齢者看護学実習レポートを質的に分析した.その結果,【覚 醒の促しから再会の約束までのケア】,【認知機能への影響を察知したBPSDの予防】,【患者に寄り添った コミュニケーション技術】,【患者個人を尊重したケア】の4カテゴリーに分類された. シャドウイング実 習を通して,学生はユマニチュードの「見る」「話す」「触れる」についての知識と実際を結び付け, 各技術 について学んでいた.また,患者と看護師の間で起こっている関係性を理解し,見学している現象の意味 をアセスメントすることができていた., In order to clarify "what and how students learn about Humanitudes" in the limited practice time of COVID-19 disaster, the reports of the practice of elderly nursing were qualitatively analyzed. The results of the analyses were divided into four categories:【care from awakening to the promise of reunion】,【prevention of BPSD by detecting the impact on cognitive functions】,【communication techniques that are close to the patient】and【care that respects the individual patient】. Through shadowing exercises, the students were able to connect the knowledge of seeing, speaking, and touching to the actual practice of Humanitude, and learn about each technique. They were also able to understand the relationship took place between the patient and the nurse and assess the meaning of the phenomena they observed.}, pages = {229--236}, title = {コロナ禍の臨地実習で看護学生が得たユマニチュードの学び}, year = {2022}, yomi = {ヤマシタ, トモコ and キクチ, マユミ and ネモト, トモコ} }