@article{oai:ryotokuji-u.repo.nii.ac.jp:00000514, author = {林, 響子 and Hayashi, Kyoko and 出縄, 貴良 and Denawa, Takayoshi}, issue = {16}, journal = {了德寺大学研究紀要, The Bullentin of Ryotokuji University}, month = {}, note = {2022年度からのカリキュラム改正にあたり,英語科目では英会話とベーシック・イングリッシュを新設 することになった.この科目の設置は教職員間の議論の末に行われたものであり,学生の意向を反映して 決定したものではなかった.そのため,この新科目の設置が学生の学びの意向に沿うものであったかを明 らかにする目的で,1年生288人に対してアンケート調査を行った(回答率92.0%).アンケートでは大学で 学びたい英語科目や技能,英語学習に対する意欲・関心などについて尋ねた.その結果,33.8%の学生が スピーキング(英会話)を,20.3%の学生が文法(英語の基礎)を学びたいと回答し,リーディング,リ スニング,ライティングを選んだ学生よりも多かった.したがって,英会話とベーシック・イングリッシュ を新科目として設置したことは結果的には妥当であったことが示唆された., The university has decided to add English Conversation and Basic English courses to the English language learning curriculum starting 2022. However, at the time the decision on revising the curriculum was made, students’ opinion was not sought. Therefore, we used a questionnaire survey to determine the topics the students were expecting to study and whether they were covered by the new subjects. We asked 288 first-year students about the English subjects they expected to take, the skills they expected to acquire and develop, their interest in English language learning, among others. The results revealed that 33.8% of the students expected to improve their speaking skills and 20.3% of them wanted to learn basic English grammar. Therefore, the implementation of the English Conversation and Basic English courses would be desirable.}, pages = {163--176}, title = {英語のカリキュラム改正と学生の英語に対するニーズの検証}, year = {2022}, yomi = {ハヤシ, キョウコ and デナワ, タカヨシ} }