@article{oai:ryotokuji-u.repo.nii.ac.jp:00000399, author = {江黒, 友美 and Eguro, Tomoyoshi}, issue = {13}, journal = {了德寺大学研究紀要, The Bulletin of Ryotokuji University}, month = {}, note = {大学生の主体性を育成する目的で導入されたアクティブ・ラーニングであるが,これまで指導者や受講者にとって様々な課題が明確になっている.特に受講者にとってのアクティブ・ラーニングの課題は発達の特性や,今日的な課題によるものが大きいと考える. そこで本論文では,現代の若者の持つ友人関係やコミュニケーション特性に着目し,社会学的かつ心理学的側面からその課題の本質を探り,課題解決のための方法学的視点を明確にしていきたい., Active learning has been introduced for the purpose of fostering the independence of university students. However, various problems caused by their characteristics of development, their communication styles, and relationships with their friends have been clarified so far. Therefore, we should consider them when conducting active learning. In this paper, we will focus on the characteristics of university students and explore the essence of the problems from the sociological and psychological aspects and then, clarify the methodological viewpoint about solving the problems.}, pages = {133--141}, title = {高等教育におけるアクティブ・ラーニング 〜受講者の立場に立つ課題解決の方向性〜}, year = {2019}, yomi = {エグロ, トモヨシ} }