@article{oai:ryotokuji-u.repo.nii.ac.jp:00000188, author = {中澤, 明美 and Nakazawa, Akemi and 塚本, 都子 and Tsukamoto, Miyako and 山本, 君子 and Yamamoto, Kimiko}, issue = {7}, journal = {了德寺大学研究紀要}, month = {}, note = {急速な高齢化の進展に伴う社会的課題の一つに認知症高齢者の増加がある.認知症高齢者数は,これまでの予測を大幅に上回り2012年300万人を突破した.これからの「認知症ケア」を担う看護師の育成は「老年看護学」教育において重要な課題である.「老年看護学」が看護基礎教育の中に位置づけられ22年が経過したが,これまで「認知症ケア」は何をどのように教授されてきたのかわからない.そこで,老年看護学教育初期(1990年代)中期(2000年代)現在(2010年以降)の老年看護学主要テキストをもとに「認知症ケア」に関する記述内容をレビューし,その変遷を探り今後の「認知症ケア」教育の方向性を検討した., There is one of the social subjects which elderly dementia people increased according to the rapidly aging society. The number of elderly dementia people exceeded greatly a prediction and over three million people in 2012. The promotion of nurses who bears “dementia care” in the future is an important point in “gerontological nursing ” education. Twenty-two years have passed, since “gerontological nursing ” is located in the basic nursing program. What how has been taught to “dementia care” up to now? Based on major textbooks of nursing gerontology in initial-term (1990’s), mid-term (2000’s) and present state (after 2010), we reviewed contents of the description concerning about transition of “dementia care”, and examined the directionality of “dementia care” education in the future.}, pages = {95--101}, title = {老年看護学主要テキストにみる看護基礎教育における「認知症ケア」教育の変遷}, year = {2013}, yomi = {ナカザワ, アケミ and ツカモト, ミヤコ and ヤマモト, キミコ} }