WEKO3
アイテム
A大学における「保健師に求められる実践能力と卒業時の到達度」の検討
https://doi.org/10.18933/00000462
https://doi.org/10.18933/00000462042328bd-9a4b-44ac-91cb-f6d54a4d340b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-04-15 | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | A大学における「保健師に求められる実践能力と卒業時の到達度」の検討 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | “Practical skills required for public health nurses and achievement level at graduation” at University A | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 保健師学生 | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 実践能力 | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 卒業時到達度 | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | public health nursing student | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | practical skills | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | achievement level at graduation | |||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||||||
ID登録 | 10.18933/00000462 | |||||||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||||||||||||||
その他のタイトル | “Practical skills required for public health nurses and achievement level at graduation” at University A | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
著者 |
渡部, 幸子
× 渡部, 幸子
× 大澤, 豊子
|
|||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||
内容記述 | 本研究の目的は,A大学の3学年終了時とコロナ禍で臨地実習が少なかった4学年の卒業時の「保健師に 求められる実践能力と卒業時の到達度」の実態を比較し,検証することである.研究方法は,「保健師に 求められる実践能力と卒業時の到達度」についてGoogleclassroomを使用して3学年と4学年の終了時に匿 名にて収集した. 「保健師に求められる実践能力と卒業時の到達度」における大項目Ⅰの地域の健康課題の計画・立案, 大項目Ⅱの地域の健康増進能力を高める活動,大項目Ⅲの地域の健康危機管理において,学生の自己評価 では「少しの助言で,ひとりでできる」の項目が,「助言があればできる」の到達にとどまり,臨地実習 の中止や短縮による体験の減少が要因と考えられた.大項目Ⅲの危機管理能力に関しては,コロナ禍とい う学生の体験が危機管理の模擬事例の展開を通して活かされ,到達度の向上に繋がったと考える.大項目 Ⅳの施策化や事業化は,先行研究同様到達度は低くなっていた. 結論として,保健師活動の実践現場に近い体験型学内実習は,4学年の卒業時到達度の自己評価を向上 させていた. |
|||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||
内容記述 | Purpose: This study aims to understand details of “Practical skills required for public health nurses and achievement level at graduation” by comparing the achievement levels at the end of the third year and at the fourth-year graduation at University A when students had only few opportunities for clinical training due to the COVID-19 Pandemic.Methods: Anonymous questionnaires about the “Practical skills required for public health nurses and achievement level at graduation” were collected electronically with “Google classroom” at the end of the third and fourth years.Results / Discussion: Students evaluated their achievement for items listed in Category I ‘Formulation of plans to deal with community health issues’, Category II ‘Activities to improve community health promotion skills’, and Category III ‘Community health emergency management’. When asked if they could perform the duties involved by themselves with only some advice, their subjective evaluation here was limited to “I can do it with advice”. The decrease in experience can be assigned as due to the cancellation or shortening of clinical training that may have contributed to this result. For the emergency management skills in Category III, the students utilized their experience 258 of the COVID-19 Pandemic in the simulated cases of emergency management, which led to improvements in the achievement level. For Category IV, ‘Formulation of measurements and continued utilization of skills in actual use’, the achievement level was low as reported in previous studies. Conclusions: The on-campus simulation training, which is close to the actual practices in public health nurse activities, improved the self-evaluation of the achievement level at the time of graduation in the fourth grade. |
|||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
書誌情報 |
了德寺大学研究紀要 en : The Bullentin of Ryotokuji University 号 16, p. 258-270, 発行日 2022 |
|||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||
出版者 | 了德寺大学 | |||||||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | EISSN | |||||||||||||||||
収録物識別子 | 1881-9796 | |||||||||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||
収録物識別子 | AA12217741 | |||||||||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |