ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 第15号(2021)

大学生のメタ認知の特徴 -看護学生・理学療法学生・整復トレーナー学生の比較-

https://doi.org/10.18933/00000423
https://doi.org/10.18933/00000423
d916b445-bd9c-4574-a72d-906c0edceceb
名前 / ファイル ライセンス アクション
大学生のメタ認知の特徴-看護学生・理学療法学生・整復トレーナー学生の比較-.pdf 大学生のメタ認知の特徴-看護学生・理学療法学生・整復トレーナー学生の比較- (567.2 kB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2021-05-31
タイトル
タイトル 大学生のメタ認知の特徴 -看護学生・理学療法学生・整復トレーナー学生の比較-
言語 ja
タイトル
タイトル Characteristics of metacognition in undergraduate students - Comparison among nursing students, physical therapy students, and judo therapy and sports medicine students-
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 メタ認知
キーワード
主題Scheme Other
主題 医療系大学生
キーワード
主題Scheme Other
主題 自己洞察
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 metacognition
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 undergraduate students in health sciences
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 self-insight
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.18933/00000423
ID登録タイプ JaLC
その他(別言語等)のタイトル
その他のタイトル Characteristics of metacognition in undergraduate students - Comparison among nursing students, physical therapy students, and judo therapy and sports medicine students-
言語 en
著者 佐藤, みつ子

× 佐藤, みつ子

ja 佐藤, みつ子

ja-Kana サトウ, ミツコ

en Sato, Mitsuko

Search repository
佐藤, 佑香

× 佐藤, 佑香

ja 佐藤, 佑香

ja-Kana サトウ, ユウカ

en Sato, Yuka

Search repository
菅谷, 智一

× 菅谷, 智一

ja 菅谷, 智一

ja-Kana スガヤ, トモカズ

en Sugaya, Tomokazu

Search repository
森, 千鶴

× 森, 千鶴

ja 森, 千鶴

ja-Kana モリ, チズル

en Mori, Chizuru

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究の目的は,医療系学生である看護学生,理学療法学生,整復トレーナー学生のメタ認知に対する実態を明らかにすることである.メタ認知はメタ認知尺度を用いて横断的に自記式質問調査を実施した.その結果,どの学科も学年が進むにつれてメタ認知が高くなる傾向が認められた.これは,臨地実習や課題研究において自己を客観視する機会が多かったことによる影響と考えられる.一方,2年生が他学年に比べ低い傾向が認められた.また整復トレーナー学生,看護学生,理学療法学生の順にメタ認知が高い傾向が認められた.これらのことから,2年生のメタ認知が低くなっている原因を追究し,対策を練る必要がある.また,メタ認知を高め,対人関係形成力をもつ医療人育成の教育では,講義や演習,実習など様々な体験を通して,自分の体験を振り返り,体験から得た知識や技術を次の体験に活かすことを繰り返えさせ,自分と他人の考え方や意見の違いを意識するように支援することの重要性が示唆された.
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this study was to identify the current status of metacognition in health sciences students, namely nursing students, physical therapy students, and Judo therapy and sports medicine students. We conducted a self-reporting cross-sectional questionnaire survey. Metacognition was measured by using a metacognition scale. The results indicated that, with increasing college years, students from every department tended to exhibit higher metacognition. This was because the students had many opportunities to view themselves objectively in clinical practice and themed research. However, second-year students tended to exhibit lower metacognition than students in other years. Metacognition tended to be highest in Judo therapy and sports medicine students, followed by nursing students and then physical therapy students. These findings indicate that it is necessary to investigate the cause and devise countermeasures in second-year students’metacognition.These findings indicate that it is necessary to create opportunities to enhance second-year students’ metacognition. Furthermore, in terms of the enhancement of metacognition as well as the education and development of healthcare professionals with the ability to build interpersonal relationships, the study suggested the importance of supporting students so that they may: (1) reflect on their own experiences through various experiences such as lectures, seminars, and clinical practice; (2) repeatedly apply to subsequent experiences the knowledge and skills gained from their past experiences; and (3) be aware of differences in mindset and opinions between themselves and others.
言語 en
書誌情報 了德寺大学研究紀要
en : The Bullentin of Ryotokuji University

号 15, p. 211-224, 発行日 2021
出版者
出版者 了德寺大学
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1881-9796
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12217741
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 15:59:23.365551
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3